Friday, November 29, 2013

SUFASTAIYAH





KURSUS
TUTORIAL AQIDAH ISLAM

TAJUK KURSUS
ALIRAN PEMIKIRAN SUFASTAIYYAH: DARI PERSPEKTIF BARAT DAN ISLAM
NAMA PENSYARAH
DR. AHMAD YUNUS BIN MOHD NOOR

HASIL KERJA
ZAHARATUL FATIMAH BINTI ABD RAHMAN A144879
NOOR FARHANA BINTI MOHAMED NOH A14487

PUSAT PENGAJIAN
JABATAN USULUDDIN DAN FALSAFAH
FAKULTI PENGAJIAN ISLAM
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA


1.
PENDAHULUAN
1.1    DEFINISI
1.2    PENGENALAN
4
4
4
2
SEJARAH PERKEMBANGAN SUFASTAIYAH
2.1   LATAR BELAKANG ALIRAN SUFASTAIYAH
2.2    FASA PERTAMA
2.2.1        SUFASTAIYAH DAN DEMOKRASI
2.2.2        SUFASTAIYAH DAN PENDIDIKAN
2.3   FASA KEDUA
2.3.1        SUFASTAIYAH DAN POLITIK
2.3.2        SUFASTAIYAH DAN PENDIDIKAN TINGGI
   2.4 KESIMPULAN
6
6
7
7
9
10
10
10
11
3
KONSEP ALIRAN PEMIKIRAN SUFASTAIYAH
   3.1 XENOPHANES
   3.2 HERACLITUS
   3.3 PRATAGORAS
   3.4 GORGIAS
   3.5 KESIMPULAN
12
12
12
13
14
14
4
PANDANGAN ULAMA DAN SARJANA TERHADAP ISU SUFASTAIYAH
   4.1 PENDAPAT SARJANA BARAT
      4.1.1  SOCRATES
      4.1.2  PLATO
      4.1.3  ARISTOTLE
   4.2 PENDAPAT ULAMA DAN SARJANA ISLAM
      4.2.1 PANDANGAN YANG MENOLAK
      4.2.2 PANDANAGN YANG MENERIMA
   4.3 KESIMPULAN
15

15
15
15
16
16
17
18
19
5
HUJAH TOKOH FALSAFAH ISLAM TERHADAP ALIRAN SUFASTAIYYAH
   5.1 HAKIKAT KETUHANAN
   5.2 SIFAT QADIM
   5.3 KUASA MUTLAK MANUSIA
   5.4 KONSEP ILMU
   5.5 KESIMPULAN
20

20
21
21
22
23
6
IMPLIKASI DAN PENGARUH ALIRAN SUFASTAIYAH DALAM MASYARAKAT KINI
   6.1 KESAN TERHADAP ILMU
   6.2 KESAN TERHADAP MORAL
   6.3 KESAN TERHADAP AGAMA
   6.4 KESAN TERHADAP MASYARAKAT
   6.5 KESIMPULAN
23

23
24
24
24
25
7
KESIMPULAN
26
8
RUJUKAN
27

















ABSTRAK
ALIRAN PEMIKIRAN SUFASTAIYYAH: DARI PERSPEKTIF BARAT DAN ISLAM
ZAHARATUL FATIMAH BT AB RAHMAN  A144879
NOOR FARHANA BT MOHAMED NOH  A144872
Abstrak: Dalam era globalisasi ini, muncul pelbagai isme atau ideologi moden yang cuba meresap masuk ke dalam minda dan pemikiran manusia. Tujuannya bagi megetengahkan idealisme yang dibawa agar diangkat menjadi suatu polisi dan dasar baru yang diterima pakai oleh semua manusia. Aliran Sufastaiyyah yang bermula sejak dari zaman Yunani kuno lagi sudah mula berkembang masuk ke dalam pemikiran manusia kini. Aliran ini pada dasarnya membawa kesan yang fositif pada sesetengah perkara tetapi ia mendatangkan kesan yang sangat negatif dalam aspek pegangan akidah umat Islam, moral dan akhlak juga dari sudut keilmuan. Kajian ini dilakukan bagi mengenalpasti konsep pemikiran yang dibawa serta mengkaji pandangan ilmuwan islam dalam menangkis aliran pemikiran ini dari terus diamalkan. Kajian dan penelitian yang dilakukan berpandukan sumber yang berautoriti seperti bahan ilmiah, jurnal serta kertas penyelidikan ahli akademik. Kesimpulanya, manusia moden kini berdepan dengan suatu krisis apabila berhadapan dengan konsep relative dan sujektivisme yang dibawa aliran pemikiran ini kerana bertentangan dengan Islam yang menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sumber kebenaran yang utama dan manusia sebagai pelaksana tuntutan syariaat Islam.
Kata kunci : Subjektivisme, akidah, relatif, ilmu, moral.






1.PENDAHULUAN
1.1 Definisi
Sufastaiyyah adalah perkataan Bahasa Arab yang berasal daripada perkataan Yunani iaitu Sophia yang bermaksud orang yang cerdik pandai. Di dalam Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi keempat perkataan Sofis dari segi bahasa ialah orang yang bijak menggunakan hujah yang menarik dan meyakinkan tetapi palsu dengan tujuan untuk menipu atau memperdayakan seseorang (DBP:2008). Dalam kamus bahasa inggeris terbitan Oxford Fajar edisi ke-5,Sofis pula bermaksud seseorang yang berhujah menggunakan kaedah yang licik. (Joyce M. Hawkins:2011:428).
Manakala definisi Sofis dari sudut istilah diterjemahkan sebagai ahli pergerakan pendidikan di Kota Greek  pada separuh abad kedua tahun 400 S.M. Pada waktu itu, Sofis merujuk kepada guru yang berpindah randah sambil mengajar tatabahasa dan pidato umum iaitu perkara yang penting dalam demokrasi zaman kuno seperti di Athens[1] . Mereka tidak berminat dalam bidang pemikiran falsafah tentang sifat fizikal alam semesta dan mengkritik amalan moral dan agama yang menjadi kelaziman serta kebaikan sebagai kejayaan di dunia (ensiklopedia).
1.2 Pengenalan
Menurut Dr. Wan Mohd Nor Wan Daud, dalam penelitiannya terhadap rujukan berkaitan sufastaiyyah, beliau mendapati bahawa para ilmuan membahagikan para sofis ke dalam tiga kelompok. Kelompok pertama disebut dengan kelompok al-la adriyyah atau gnostik, kerana golongan ini selalu mengatakan tidak tahu atau selalu ragu-ragu tentang keberadaan sesuatu sehingga menolak kemungkinan seseorang akan meraih ilmu pengetahuan. Orang yang seperti ini, bukan sahaja sentiasa meragui akan ilmu pengetahuannya, malah turut meragui pada setiap perkara (Wan Mohd Nor Wan Daud:2013).
Kelompok yang kedua pula ialah kelompok al-indiyyah, iaitu mereka yang selalu bersikap subjektif. Kelompok ini menerima segala kemungkinan ilmu pengetahuan dan kebenaran, tetapi mereka menolak tujuan ilmu pengetahuan dan kebenaran tersebut. Bagi mereka, tujuan ilmu pengetahuan dan kebenaran adalah subjektif, bergantung pada pendapat masing-masing dan tidak boleh ditetapkan. (ibid:2013).
 Kelompok yang ketiga ialah kelompok al-inadiyyah, iaitu mereka yang keras kepala, hanya beranggapan bahawa tiada ilmu atau pengetahuan yang telah ditetapkan, menafikan segala sesuatu yang realiti dan menganggapnya sebagai fantasi (auham) atau khayalan semata-mata. Kelompok terakhir ini lebih mirip dengan kelompok kedua. (ibid:2013).
 Golongan sufastaiyyah ini tidak mempercayai konsep iman yang diamalkan oleh orang Islam kerana ia beranggapan bahawa iman suatu yang tidak dapat dilihat sedangkan mereka menilai sesuatu yang mampu dilihat dan difikirkan. Aliran yang disebut Sofis bukan merupakan suatu mazhab, yang dapat dibandingkan dengan mazhab Elea umpamanya. Bertentangan dengan suatu mazhab, para Sofis tidak mempunyai ajaran bersama. Sebaiknya Sofis dipandang sebagai suatu aliran atau pergerakan dalam bidang intelektual yang disebabkan oleh beberapa faktor yang timbul dalam zaman itu. (Syadali, Ahmad dan Mudzakir:1999).  Berdasarkan kepada hujah dan pengenalan yang dikemukakan, maka dapatlah disimpulkan bahawa Sufastaiyyah atau Sofisme bukanlah suatu pegangan mazhab tetapi suatu aliran gerakan dalam bidang intelek. (Harun Hadiwijono:1980).









2. SEJARAH PERKEMBANGAN SUFASTAIYAH
2.1 Latar Belakang Aliran Sufastaiyyah (Sofis)
Aliran Sufastaiyyah atau Sofisme wujud seiring dengan kemajuan dan perubahan yang berlaku di kota Athens. Selepas Perang Parsi berakhir pada tahun 449 S.M. kota Athens mula berkembang pesat terutamanya dalam bidang politik dan ekonomi di bawah pimpinan Pericles[2] . Kota Athens menjadi tumpuan masyarakat seluruh dunia dalam bidang falsafah dan ilmu pengetahuan. Hal ini, telah menyebabkan aliran Sofisme mula menular dalam kalangan ahli falsafah dan para cendikiawan Yunani. Mereka menggunakan kepakaran dan kemahiran ilmu yang dimiliki untuk kepentingan peribadi semata dengan mengenakan bayaran upah terhadap ilmu yang disampaikan. Kecenderungan mereka dalam mengajar beberapa disiplin ilmu hanya berlandaskan kepada keuntungan dengan hanya memfokuskan kepada ilmu-ilmu yang bersifat komersil sahaja.
Kejujuran dalam menyampaikan ilmu hilang kerana mereka berpegang kepada keuntungan dan adakalanya kebenaran dan kesahihan sesuatu perkara itu bukan menjadi persoalan utama oleh mereka yang mengikuti aliran Sofisme. Aliran Sofisme telah mendapat kritikan yang hebat daripada tokoh falsafah seperti Socrates[3] , Plato[4] , Aristotle[5]  yang tidak sependapat dengan mereka. Namun tokoh aliran Sofisme ini telah menyumbang kepada beberapa disiplin ilmu antaranya Pratogoras[6]  dan Gorgias[7]  dalam bidang retorik dan politik, Prodicus[8]  dalam bidang bahasa dan etimologi serta Hippias[9]  dalam bidang sejarah, matematik, dan fizik. Bertepatan dengan kota Athens yang muncul sebagai pusat kebudayaan dan memiliki sistem politik yang tersusun serta negara kota Polis yang mengamalkan bentuk pemerintahan demokrasi maka perkembangan ilmu pengetahuan menjadi sesuatu yang sangat penting dalam masyarakat di Athens. Oleh kerana itu, ahli Sofis yang terdiri dari para intelektual Yunani mula menggerakkan aliran Sofisme ini yang nyata asas pegangan mereka adalah keuntungan dan konsep Humanisme[10]  dan Relativisme[11]  juga turut sama digunapakai di dalam aliran Sufastaiyyah atau Sofisme ini. Perkembangan Sufastaiyyah atau Sofis ini boleh diklasifikasikan kepada dua fasa iaitu fasa pertama dan fasa kedua.   
2.2 Fasa Pertama
2.2.1    Sufastaiyah ( Sofis ) Dan Demokrasi
Kemunculan Sufastaiyah atau Sofis ini bermula pada tahun ke-5 sebelum masihi. Sufastaiyah  pada fasa yang pertama mengajar kaum lelaki khususnya mengenai kehidupan harian dan mereka diajar mengenai cara dan kaedah untuk berdebat melalui seni retorik  yang betul.(Wikipedia). Seni pujukan merupakan perkara asas dan yang paling penting jika seseorang itu berkehendak atau menginginkan kehidupan yang berjaya. Pada abad ke-5 tersebut, bagi penduduk Athens yang terdiri dari golongan biasa merasakan bahawa retorik[12] sosial merupakan peringkat yang terpenting.(Ibid) Walaupun retorik ini berbeza, namun teknik Sufastaiyah ini diakui dan diterimapakai sebagai sesuatu yang sangat berguna kepada mana-mana golongan, terutamanya golongan bangsawan untuk mencari atau memohon jawatan sebagai penjawat awam. Semua golongan masyarakat Sufastaiyah ini mempunyai peranan tersendiri dan setiap tindakan mereka akan memberi kesan dalam politik Athens. Konteks sejarah memberikan bukti bagi pengaruh yang agak besar mereka, Athens menjadi lebih dan lebih demokratik dalam tempoh di mana Sofis adalah yang paling aktif. (Blackwell, Christopher:2003).
            Tidak dinafikan sama sekali bahawa demokrasi[13]  telah pun wujud dan berkembang di Athens sebelum wujudnya fahaman Sufastaiyah di sana. Secara kasarnya, dengan pasti dikatakan bahawa golongan Sufastaiyah atau Sofis ini tidak bertanggungjawab langsung dalam kemunculan demokrasi di Athens tetapi kita juga tidak boleh menyangkal bahawa golongan ini tetap memberi kesannya yang tersendiri.(Wikipedia). Sumbangan budaya dan psikologi[14] mereka sebenarnya memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhannya. Mereka telah menyumbang kepada kemunculan demokrasi baharu dan sebahagiannya terus menyokong dan mendukung kepakaran yang di miliki dalam perbincangan awam. Hal ini kerana ia merupakan asas dalam membuat sesuatu keputusan samada keputusan yang bakal diambil itu membenarkannya secara total atau mungkin ia memerlukan toleransi[15], atau mendengar pendapat daripada orang lain yang mungkin berbeza pandangan dan pendapat.
Perbezaan yang terjadi mengakibatkan lahirnya sikap liberal secara semulajadi yang dikenali sebagai Sufastaiyyah. (Rosamond Kent). Latihan retorik yang di praktiskan secara berterusan memberikan rakyat Athens satu kelebihan iaitu keupayaan untuk mencipta akaun kemungkinan (andaian) melalui sebuah pengucapan yang meyakinkan. (Jarratt, Susan C ). Situasi atau keadaan ini amat penting untuk sesebuah demokrasi, kerana ia mampu memberikan pandangan yang berbeza dan kadang kala pandangan tersebut mampu menarik minat masyarakat dan akan dibahaskan dalam perhimpunan Athens. Di samping itu, kemunculan Sufastaiyah memberikan kesan yang besar kepada pembangunan awal undang-undang. Sofis adalah peguam yang pertama muncul di dunia dan status mereka sebagai peguam adalah hasil daripada kemahiran hujah mereka yang padat dan maju (Martin Richard:1988). Fakta dalam konteks sejarah juga menunjukan bahawa pengaruh yang diberikan oleh masyarakatnya menyebabkan Athens lahir sebagai sebuah negara bersifat lebih demokratik[16]  terutamanya pada zaman kegemilangan Sufastaiyah. (Blackwell, Christoper: 2003).


2.2.2 Sufastaiyah Dan Pendidikan
Selain daripada memberi kesan kepada demokrasi di Athens, kelahiran golongan pemikiran Sufastaiyyah ini turut memberi kesan dalam pendidikan. Pada awal kemunculannya, para ilmuan dan ahli falsafah mereka amat mementingkan aspek pendidikan terhadap semua golongan tanpa mengira darjat, pangkat dan kerjaya. Mereka meletakan ilmu pada tingkat yang tinggi dan ia merupakan perkara yang sangat penting. Kehormatan mereka terhadap ilmu dan sikap  mereka yang mementingkan ilmu pengetahuan dapat dilihat apabila mereka menekankan ilmu pengetahuan sehingga para petani juga ditekankan untuk memiliki ilmu walaupun sedikit. Golongan Sofis ini yakin dan percaya bahawa ia merupakan asas untuk seseorang itu menggapai kecemerlangan. Disebabkan sikap mereka yang menekankan ilmu menyebabkan mereka member pendidikan yang percuma kepada setiap golongan rakyat. Kesan daripada itu, golongan rakyat di Athens adalah antara rakyat yang cerdik pandai ketika itu sehingga seorang petani atau nelayan mampu berhujah dan memberikan pandangan dan pendapat mereka dalam sesuatu perkara.
Namun, keadaan ini hanya bertahan untuk seketika sahaja. Mereka mula mengubah cara dan sistem pengajaran mereka. Jika sebelum ini mereka menekankan pendidikan dengan memberi pendidikan secara percuma untuk semua golongan, pada masa itu, mereka mula meletakkan bayaran untuk setiap ilmu yang di sumbangkan. (David Bradshaw:1998)Bagi mereka, setiap ilmu itu mempunyai nilai yang sangat tinggi dan ia tidak boleh diberikan secara percuma. Jika rakyat di Athens mahukan ilmu mereka, mereka harus membeli ilmu tersebut iaitu dengan meletakkan bayaran kepada setiap sesi pengajian yang diberikan.(Wikipedia). Sumbangan atau lebih tepatnya bayaran yang berbentuk wang ini menyebabkan golongan bawahan tidak dapat menuntut ilmu. Mereka tidak mampu untuk membayar setiap ilmu yang diinginkan berikutan kerjaya mereka sebagai petani, buruh, dan nelayan yang hanya berpendapatan kecil. Wang yang diperolehi digunakan untuk keperluan yang lebih utama seperti untuk membeli makanan.  Hal ini  secara tidak langsung meletakan satu banteng pemisah antara golongan bangsawan dengan golongan bawahan. Ilmu pada masa itu seolah-olah dikhaskan hanya untuk golongan bangsawan sahaja kerana hanya golongan bangsawan yang mampu membayar setiap yuran yang dikenakan.
Perkara ini ditentang kuat oleh ahli falsafah mereka kerana situasi atau kadaan ini dianggap sebagai tidak wajar dan suatu penindasan terhadap golongan bawahan. Secara umumnya golongan Sufastaiyah digambarkan memberi pengaruh yang besar terhadap pendidikan terutamanya dalam pendidikan bidang perubatan. Hal ini telah digambarkan oleh Seamus Mac Suibhne  bahawa Sufastaiyah ini menawarkan bidang yang agak epistemik , berbeza dengan apa yang telah di sediakan oleh Aristotle. Menurut ulama besar, Susan Jarrat , buku yang yang mendapat sambutan yang baik ialah ‘Retorik Klasik Refiured’. Buku ini merupaka hasil yang ditulis oleh golongan yang beraliran Sufastaiyah.
2.3 Fasa Kedua
2.3.1 Sufastaiyyah Dan Politik
            Pada akhir abad ke-1 SM, gelombang gerakkan Sufastaiyyah fasa kedua mulai muncul. Pada fasa ini, gerakkan Sufastaiyyah tidak lagi seperti gerakkan pada abad ke-5 SM. Pada masa ini muncul pula perhubungan dan kaitan antara golongan Sufastaiyyah dengan  politik[17] .(Wikipedia). Mana-mana fasa di dalam sejarah perkembangan sesuatu tamadun, politik memainkan peranan yang sangat penting. Segala hasil daripada politik semasa akan menyebabkan berlakunya sesuatu yang bakal meninggalkan kesan yang mendalam. Politik bukan hanya kepentingan ahli kementerian dan sebagainya tetapi politik digunakan sebagai medan untuk rakyat memperoleh apa yang dihajati. Masalah-masalah praktikal, keperluan asas dan harian yang dihadapi oleh masyarakat Greek-Rom menyebabkan politik pasa fasa ini mencapai tahap yang besar dan penting.(Ibid)
2.3.2 Sufastaiyyah Dan Pendidikan Tinggi
            Pada fasa kedua ini, selain memberi kesan kepada politik di Athens, Sufastaiyyah atau Sofis juga member kesan kepada sistem pendidikan tinggi terutama dalam sastera. Dalam tempoh kira-kira 50-100 AD (selepas masihi) adalah masa dimana unsur-unsur berpidato, metod dan fungsi diperkenalkan semula oleh Empayar Rom[18] . (Wikipedia). Antara kita tahu ataupun tidak, pada masa ini, wilayah Asia[19] merupakan antara pengamal fahaman ini yang paling utama. (Ibid). Pendidikan pada fasa kedua ini lebih kepada topik-topik yang lebih santai berbanding pada fasa pertama. Seperti yang sedia maklum, pada fasa pertama, pendidikan lebih diutamakan sehingga para petani juga tidak ketinggalan untuk mempelajarinya (sebelum berlakunya perlaksanaan yuran) dan pendidikan yang paling terkenal adalah seni retorik yang berunsur pujukan dan perbahasan atau debat. Namun pada fasa yang kedua ini, mereka menekankan topik seperti puisi dan pengucapan awam. Mereka tidak dibenarkan untuk mengajar ilmu perbahasan atau apa-apa sahaja yang berkaitan dengan politik kerana retorik ini telah dihalang atau disekat berikutan dengan peraturan kerajaan empirikal ini.(Ibid)
            Menurut Jarrett, para ahli sofis meradikalkan[20] pendidikan dengan cara mempopularkan pengembaraan intelektual, menilai pentingnya retorika secara berlebihan, dan memperluas pendidikan formal kepada para remaja. Mereka akan menggunakan logika, retorik, bahasa, dan sejarah untuk mempengaruhi dan memenangkan perdebatan yang mengarah pada kehidupan sekular[21]. (Wan Mohd Nor Mohd Daud:2013). Plato dan Aristotal merupaka musuh kepada aliran Sufastaiyyah ini. Disebabkan oleh pengaruh mereka yang besar, fahaman mengenai falsafah mula berubah. Falsafal dianggap sebagai perbezaan cara berfikir dan juga dianggap sebagai sebuah disiplin praktikal yang digambarkan sebagai lakonan(bermuka-muka) dan retorik.
2.4   Kesimpulan
Sufastaiyyah berkembang dalam dua fasa. Pada awalnya, golongan Sofis ini menekankan pengatahuan dengan memberikan pendidikan percuma kepada rakyat. Penekanan yang jitu pada aspek pengetahuan telah melahirkan masyarakat yang bijak dan berilmu. Kesan yang diperoleh bukan sahaja dapat dilihat dari aspek pendidikan tetapi ia juga mampu dilihat di dalam aspek politik dan demokrasi. Kepetahan hujah mereka menyebabkan lahirnya masyarakat yang berani dan berkeyakinan.
3.KONSEP ALIRAN PEMIKIRAN GOLONGAN SUFASTAIYYAH
            Para ahli Sofis Yunani menolak ilmu-ilmu dan kepercayaan yang dipegang oleh orang biasa. Mereka selalu menolak setiap ilmu dan kepercayaan serta keyakinan yang dikemukakan dari sesuatu yang paling mudah sehingga ke sesuatu tahap yang paling tinggi dan sukar seperti reality kehidupan, jiwa dan keimanan.
3.1 Pemikiran Xenophanes
Salah seorang ahli Sofis generasi pertama kemunculan aliran Sufastaiyyah ialah Xenophanes[22] . Beliau merupakan penentang kepada amalan keagamaan yang diamalkan oleh masyarakat Yunani. Beliau telah mengatakan bahawa tiada sesiapa pun dikalangan masyarakat yang berpegang pada amalan keagamaan mengetahuan akan hakikat kebenaran yang pasti mengenai Tuhan, roh mahupun dewa. Kata-kata yang dilemparkan oleh Xenophanes ini seolah-olah amalan keagamaan ini merupakan suatu amalan dan kepercayaan yang sia-sia kerana kebenaran tentang kewujudan Tuhan tidak dapat dibuktikan. Mereka mempersoalkan tentang maujud Tuhan yang tidak dapat dilihat dari segi jasad, zat dan lain-lain.
3.2 Pemikiran Heraclitus
Heraclitus[23]  biasanya dikenali sebagai guru kepada para ahli Sofis. Pandangan Heraclitus ini merupakan falsafah alam bagi ahli-ahli falsafah di Miletos[24]  tetapi hakikatnya, pandangannya lebih jauh melebihi ahli falsafah sezamannya. Beliau seorang ahli falsafah yang sangat kristis dan tidak menghargai pemikiran Pythagoras[25]  dan Xenophanes.(Harun Hadiwijono,1980). Pandangan falsafahnya  adalah falsafah tentang “menjadi” atau “kejadian”.(ibid,1980). Tiada suatu pun yang benar-benar berada kerana semua yang berlaku  adalah “menjadi” ataupun berlaku. Tiada yang sedia ada seperti kewujudan Tuhan. Menurutnya lagi, segala sesuatu yang berlaku adalah bergerak secara berterusan, atau bergerak secara abadi tanpa berhenti, dan tiada sesuatu yang tetap. Perubahan berlaku tanpa henti. Beliau mengaitkan kehidupan dengan arus sungi yang tidak pernah berhenti mengalir walaupun berjuta batu menghalangnya.(ibid,1980). Air sungai yang terus-menerus mengalir akan menyebabkan perubahan pada struktur geografi[26] tempat tersebut. Kenyataan inilah yang yang cuba dikaitkan dalam kenyataannya bahawa tiada suatu pun di dalam dunia ini yang kekal. Tidak mustahil ia dikaitakan dengan kenyataan bahawa Tuhan juga sentiasa berubah-ubah dan tidak kekal. Selain itu, Heraclitus menghubungkan ilmu pengetahuan dengan pengalaman yang sangat sederhana iaitu air laut. Umum mengetahui bahawa air laut merupakan sumber keperluan bagi ikan dan hidupan air masin tetapi ia merupakan sumber berncana kepada manusia jika ia diminum.(Wan Mohd Nor Wan Daud,2013)
3.3 Pemikiran Protagoras
Aliran pemikiran Protagoras  lebih meletakkan manusia sebagai ukuran bagi setiap sesuatu samada perkara itu wujud mahupun tidak wujud. Menurut Protagoras, manusialah penentu bagi setiap hal yang berlaku.(Harun Hadiwijono,1980). Manusia yang meletakkan sesuatu kejadian atau perkara itu benar atau palsu mengikut pandangan akal mereka berdasarkan hujah-hujah mereka. Hujah manusia adalah hujah yang kukuh menurutnya dan kita tidak boleh memaksa seseorang itu untuk sama-sama menyokong pendapat dan pandangan kita kerana menurutnya, pandangan setiap individu adalah berbeza.(ibid,198). Baik dan cantik pada pandangan kita tidak menjamin individu lain turut bersependapat dengan kita. Beliau mengkaitkan hubungan pemikiran ini dengan angin. Bagi orang yang sihat, angin merupakan sesuatu yang menyegarkan tetapi bagi orang yang sakit, angin dirasa tersangat dingin, menggigilkan dan tidak member keselesaan. Benar atau tidak pandangan mereka adalah bergantung bagi orang yang merasanya.(ibid,1980).  Protagoras mengatakan bahawa negara didirikan oleh manusia, bukan kerana hukum alam. Semua para manusia hidup secara sendiri, oleh sebab itu kehidupan mereka sentiasa diburu masalah dan kesukaran. Protagoras meragui adanya dewa dan Tuhan di dunia. Menurut Plato, Protagoras telah mengeluarkan salah satu pernyataan yang berpengaruh dalam falsafah relatinisme : Tentang Tuhan dan para dewa, saya tidak tahu apakah mereka itu ada atau tidak dan bagaimana bentuk mereka kerana terdapat terlalu banyak faktor yang menghalang ilmu pengetahuan  tentang perkara ini, seperti ketidakjelasan permasalahan dan singkatnya hidup manusia.(Wan Mohd Nor Wan Daud,2013).
3.4 Gorgias
Menurut pandangan Gorgias, perkara yang paling penting adalah meyakinkan orang lain sehingga menerima pendapat kita.(Harun Hadiwijono:1980). Bagi memastikan perkara ini berjaya, beliau menggunakan seni meyakinkan iaitu berusaha untuk meyakinkan orang lain mengenai hujah yang disampaikan. Perkara yang menjadi tunjang kepada perbahasan yang dilontarkan bukanlah kebenaran tetapi kemenangan dalam perdebatan.(Ibid:1980). Benar atau tidak, bersesuaian atau bercanggah bukan menjadi perkara yang penting di dalam ilmu perbahasannya tetapi bagaimana cara pengdebat itu mampu mengubah pandangan orang ramai supaya menerima hujuh dan isi yang dibawa di dalam isu yang dibincangkan.
3.5 Kesimpulan
            Menurut cara atau metod ahli falsafah Sofis yang telah dihuraikan, dapatlah disimpulkan bahawa aliran Sofis ini merupakan sebuah aliran yang tidak mempunyai asas pegangan yang jitu. Dalam konsep keiman, iaitu kepercayaan kepada adanya pencipta telah disangkal dengan pantas. Mereka menolak sifat maujud dan menolak kepercayaan kepada Tuhan dan dewa. Selain daripada itu, golongan Sofis turut menyangkal hakikat sesuatu yang bersifat kekal. Menurut mereka, tiada perkara yang bersifat kekal. Jisim, geografi dan bentuk sesuatu perkara akan berubah apabila tima saatnya.
            Ahli Sofis mereka yang terkenal, Protagoras mendakwa bahawa setiap yang berlaku asalnya dari manusia itu sendiri. Manusia penentu segala perkara yang berlaku kerana menurutnya manusia mampu untuk berfikir dan membuat keputusan untuk semua hal. Mereka turut menetapkan bahawa kesahihan sesuatu perkara bukan perkara yang utama. Mereka menekankan seni keyakinan untuk menarik perhatian orang ramai agar mengikuti pandangan dan pendapat yang mereka lontarkan.
4. PANDANGAN ULAMA DAN SARJANA TERHADAP ISU SUFASTAIYYAH
4.1 Pandangan Sarjana Barat Terhadap Isu Sufastaiyyah
            Sufastaiyyah seperti yang telah diperkatakan di peringkat adalah satu aliran yang wujud pada zaman Yunani Kuno di Athens. Walaupun aliran ini bermula di sana, tidak semua ahli sarjana dan falsafah mereka menerima pandangan aliran ini. Penolakkan dan penentangan jelas kelihatan pada ketika ahli Sofis mengenakan sejumlah bayaran sebagai yuran kepada setiap ilmu yang disumbangkan.
4.1.1 Sokrates
Sokrates juga seperti golongan Sofis dalam menyampaikan dan menyebarkan ilmu pengetahuan kepada rakyat di Athens. Mereka juga sama di dalam memberi perhatian kepada kehidupan manusia.(Harun Hadiwijono:1980). Perbezaan antara Soktrates dan Sofis adalah, Sokrates tidak mengenakan sebarang bayaran atau yuran untuk setiap pengajarannya.(Ibid:1980). Selain daripada itu, Sokrates tidak mengajar dengan niat supaya menjadi idola atau ikutan, tetapi pengajarannya adalah untuk mendorong  rakyat supaya mengetahui dan menyedari sesuatu.(Ibid:1980). Bukan hanya mengikuti dengan cara membabi buta serta muda diperbodohkan dengan seni pujukkan dan juga seni keyakinan seperti yang dilakukan oleh Gorgias. Sokrates juga menentang relativisme kaum Sofis kerana beliau meyakini bahawa wujudnya kebenaran yang objektif[27].
4.1.2 Plato
Plato tidak menyangkal pendapat Heraclitus bahawa tiada perkara yang berada di alam ini yang kekal.(Harun Hadiwijono:1980). Semuanya akan berubah-ubah dan binasa bila tiba masanya. Akan tetapi Plato tetap meyakini bahawa disamping perkara yang beraneka atau berubah tersebut, pasti ada yang tetap dan tidak berubah. (Ibid:1980). Hakikat ini mungkin susah untuk dicapai oleh orang yang tiada pegangan didalam hidupnya tetapi itulah hakikatnya. Disebaliknya semua perkara yang berubah itu, pasti ada sesuatu yang kekal keadaannya.
4.1.3 Aristotle
Pola pemikiran Aristoteles ini merupakan perubahan yang radikal. Menurut Aristoteles realitI tertinggi adalah melihat dengan indera kita. Aristoteles tidak menyangkal bahwa bahwa manusia memiliki akal yang sifatnya bawaan, suka mengikuti orang lain, dan bukan sekadar akal yang masuk menerima segala yang diperolehi dari pendengaran dan penglihatannya. Aristoteles menegaskan bahwa ada dua cara untuk mendapatkan kesimpulan demi memperoleh pengetahuan dan kebenaran baru, iaitu metod rasional-deduktif dan metod empiris-induktif. Dalam metod rasional-deduktif dari premis dua pernyataan yang benar, dibuat konklusi yang berupa pernyataan ketiga yang mengandung unsur-unsur dalam kedua premis itu. Inilah silogisme, yang merupakan fondasi penting dalam logika, iaitu cabang falsafah yang secara khusus menguji keabsahan cara berfikir. Dalam metod empiris-induktif pengamatan-pengamatan indera yang sifatnya partikular dipakai sebagai basis untuk berabstraksi menyusun pernyataan yang berlaku universal.
4.2 Pandangan Ulama Islam Terhadap Isu Sufastaiyyah
            Para ahli Sufastaiyyah tidak pernah menjelaskan kedudukan mereka secara jelas. Ulama-ulama dan ahli falsafah terpaksa melakukan penyelidikan dan penyelitian untuk memahami konsep Sufastaiyyah yang sebenar. Satu-satunya kedudukan yang sesuai untuk mereka adalah peruntuh kepada setiap wacana keilmuan kerana sikap mereka yang tidak meyakini sesuatu ilmu dan hanya perpegang pada akal logik mereka. Sikap para ahli Sofis ini jelas bertentangan dengan ajaran Islam kerana para ahli falsafah Muslim, contohnya Al-Farabi , menetapkan satu keyakinan yang khusus pada setiap akhir proses pebelajaran setelah melakukan kajian dan rujukan.
            Penyelewengan aliran Sufastaiyyah yang paling ketara adalah dalam bidang iman, iaitu kepercayaan. Meskipun agama Kristian[28], Katolik[29], Buddha[30], dan lain-lain berbeza kepercayaan dan agama dengan agama Islam, sekurang-kurangnya mereka yang berpegang pada agama ini masih mempercayai tentang kewujudan Tuhan atau Dewa dan mengakui bahawa adanya pencipta sekalian alam. Hal ini berbeza bagi golongan yang berpegang pada aliran Sufastaiyyah. Seorang ahli falsafah Sofis, Giorgias berkata bahawa tiada sesuatu pun yang maujud[31] , jika ada sesuatu yang maujud, ia merupakan sesuatu yang tidak dapat dijangkau. Jika ianya terjangkau sekalipun, ia tidak dapat disampaikan kepada orang lain.(Wan Mohd Nor Mohd Daud:2013). Daripada hujah yang dikeluarkan oleh Giorgios tersebut, ia jelas menyeleweng dalam kehidupan manusia yang tercipta sebagai hamba kepada pencipta.
Di dalam agama Islam, mempercayai wujudnya Tuhan adalah perkara yang paling asas dalam kehidupan. Islam telah menetapkan enam perkara yang menjadi asas kepada rukun iman. Perkara yang paling utama dalam rukun iman adalah percaya kepada Allah, diikuti dengan percaya kepada malaikat, percaya kepada nabi dan rasul, percaya kepada kitab, percaya adanya hari kiamat dan percaya kepada qada dan qadar yang telah ditetapkan. Kepercayaan ini bukan sekadar percaya adanya Tuhan tetapi meliputi tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah, dan Allah itu Maha Berkuasa di dalam setiap perkara. Tiada perkara yang akan tercipta dengan sendirinya. Akal yang sihat, jiwa yang mantap akan dapat berfikir bahawa setiap perkara dan benda yang berlaku mesti ada penciptanya.
4.2.1 Pandangan Yang Menolak
Aliran Sufastaiyyah merupakan suatu pemikiran yang berasal daripada Tamadun Greek dan suatu cabang daripada bidang ilmu falsafah dan logik. Hal ini jelas apabila diteliti dalam kecenderungan pemikiran mereka menekankan soal logik akal serta ia perlu mampu untuk ditafsir akal menerusi pancaindera zahir. Jika sesuatu perkara itu tidak mampu untuk difahami mengikut akal maka mereka tidak akan mengakui kewujudan sesuatu perkara. Konsep ketuhanan antara perkara yang ditolak secara total dalam aliran Sufastaiyyah ini.(F.E. Peters:1968). Namun pandangan Islam mengenai aliran pemikiran Sufastaiyyah ini telah berjaya dihurai dengan kemas oleh para ahli falsafah Islam seperti al-Ghazali di dalam kitab karanganya iaitu Maqasid dan Tahafut al-Falasifah. Kedudukan logik yang diguna dalam aliran Sufastaiyyah telah ditolak oleh kebanyakan tokoh  fuqaha’[32] dan ulama hadis  secara mutlak kedatanganya ke dalam masyarakat Islam dan menentang kehadiran aliran pemikiran ini atas alasan ia suatu ilmu asing yang bertentangan dengan prinsip-prinsip ajaran Islam. .(Michael E. Marmura:1973:hlm 101.)    Tindakan mereka dengan mengeluarkan fatwa mengharamkan umat Islam terlibat dalam logik dan falsafah serta mengkafirkan perintis ilmu tersebut jelas ia tidak diterima dalam masyarakat Islam. Pendokong aliran pemikiran al-Salafiyyah[33] seperti Ibn Taimiyyah dan muridnya, Ibn al-Qayyim turut terlibat dalam mengkritik disiplin ilmu falsafah dan logik ini.(Majid Fakhry:1999, hlm 209-210)
4.2.2 Pandangan Yang Menerima
Golongan yang menerima aliran pemikiran falsafah dan logik ini terdiri daripada tokoh-tokoh falsafah seperti al-Kindi, al-Farabi, Ibn Sina, Ibn Rusyd, dan  tokoh pemikir fuqaha’ dan Mutakallimun[34] seperti Ibn Hazm, Imam al-Ghazali, al- Taftazani dan ramai lagi menunjukkan minat terhadap disiplin ilmu ini. Penerimaan mereka terhadap Ilmu Falsafah dan Logik ini bukanlah penerimaan secara sepenuhnya, tetapi menerima ilmu ini atas dasar manfaat ilmu tersebut bagi meneguhkan ilmu Islam yang bersumberkan Wahyu Illahi iaitu al-Quran dan as-Sunnah kerana mereka berpendapat gabung jalin antara ilmu yang berasaskan pemikiran manusia semata-mata dengan ilmu yang bersumberkan terus dengan ajaran wahyu menghasilkan hasil pemikiran yang mempunyai ‘roh Islam’, dan kini dikenali dalam dunia intelektual Islam sebagai “pemikiran Islam[35]”.(Abd al-Hamid Muhsin:1968, hlm 7.) Mereka telah banyak membuat syarahan, ulasan, kritikan, dan cuba untuk mengharmonikan ilmu tersebut agar wujud suatu kesinambungan yang tepat antara ajaran wahyu dengan asas-asas pemikiran asing yang dilihat bertentangan dengan ajaran Islam. Ilmu ini akhirnya dikenali sebagai Mantiq dalam dunia Islam. Al-Ghazali berpendapat ilmu logik berperanan dalam mengawasi pemikiran manusia agar mereka dapat menghindarkan diri daripada melakukan kesilapan dalam berfikir. Ia adalah suatu neraca piawai dalam pemikiran manusia ketika berfikir dan sebagai alat untuk mengukuhkan kebenaran ilmu Islam.(Al-Ghazali, hlm. 6.) Namun al-Ghazali menyatakan dengan jelas di dalam Kitab Tahafut yang telah dihasilkan untuk menyangkal dan menolak asas-asas pemikiran falsafah Greek berkaitan ketuhanan, akidah dan perkara bidcaah yang bertentangan dengan ajaran Islam.  
4.3 Kesimpulan
Kebanyakkan ahli ilmuan dan falsafah memandang Sufastaiyyah adalah sesuatu yang menyesatkan dan membebankan. Sokrates dan ilmuan lain juga turut memberikan pendidikan kepada rakyat tetapi beliau tidak mengenakan bayaran bagi setiap ilmu tersebut. mereka meyakini konsep ilmu dan memahami bahawa ilmu merupakan oerkara yang penting untuk semua golongan. Bukan hanya di khususkan untuk golongan bangsawan dan kaya. Selain itu, mereka juga menolak hujah mengatakan bahawa setiap perkara akan berubah kerana mereka yakin pasti ada seperkara yang tidak akan binasa.
Dari perspktif Islam, pada peringkat permulaanya, ilmu logik dan falsafah tidak diterima dalam masyarakat Islam kerana ianya perkara yang asing dan berasal daripada sumber luar iaitu Greek. Mereka menolak kerana menyangka ilmu ini bakal membawa kepada penyelewengan kepada ajaran Islam dan ia adalah pemikiran yang dibawa oleh orang bukan Islam. Golongan fuqaha dan al-Salafiyyah bertindak eksterm dengan mengkafirkan pengamal ilmu ini kerana kurangnya pendedahan mengenai logik dan falsafah.
Tokoh falsafah Islam sudah mula meneliti dan mengkaji mengenai disiplin ilmu logik dan falsafah ini agar ia dapat diterima masyarakat Islam. Golongan ini lebih berfikiran terbuka dalam menerima kemasukan ilmu logik dan falsafah atas dasar meraikan kepelbagaian ilmu yang wujud. Namun penerimaan mereka hanya pada perkara yang bersifat ilmiah semata bukan pada isu agama dan konsep akidah serta kepercayaan. Hal ini kerana mereka turut sama mengkritik pandangan yang bertentangan dengan ajaran Islam.



5. HUJAH TOKOH FALSAFAH ISLAM TERHADAP ALIRAN SUFASTAIYYAH
5.1 Hakikat Ketuhanan
Hakikat ketuhanan antara isu yang ditolak secara mutlak oleh ahli falsafah Islam kerana pendapat golongan ini bertentangan dengan ajaran Islam. Al-Ghazali merupakan salah seorang tokoh pemikir Islam terkenal telah menghasilkan dua buah karya yang bertajuk Maqasid al-Falasifah dan Tahafut al-Falasifah. Kitab Maqasid beliau telah menghuraikan mengenai pemikiran falsafah Greek secara telus tanpa cenderung memihak kepada mana-mana pihak. Ia dilakukan bagi mempamerkan pemikiran falsafah Greek yang sebenar kepada masyarakat Islam melalui penelitian yang dilakukan al-Ghazali dan seterusnya menjelaskan asas-asas pemikiran falsafah yang ditafsirkanya sebagai bercanggah dengan ajaran Islam menerusi kitab Tahafut al-Falasifah. Beliau memberi penjelasan terperinci tentang perkara yang melibatkan soal kekufuran[36] dan bidcah. Xenophanes telah menyatakan pendapat beliau mengenai hakikat ketuhanan bahawa tiada sesiapa yang mengetahui mengenai hakikat tuhan yang sebenar kerana tidak ada sebarang pembuktian melalui pancaindera seperi mata bagi melihat zat tuhan.(Harun Hadi Wijono:1980:hlm.19) Ianya disangkal oleh al-Ghazali dalam Tahafut al-Falasifah bahawa hakikat ketuhanan memang tidak mampu untuk ditanggapi oleh akal kerana akal itu bersifat terbatas.(al-Ghazali:hlm.84-85) Ibn Khaldun berpendapat bahawa sememangnya akal manusia itu begitu tinggi dan nilai perananya dalam kehidupan tetapi ia juga bersifat tidak mutlak, mampu untuk melakukan kesalahan. Kemampuan akal hanya berkisar di alam fizik sahaja dan tidak mampu untuk menjangkau alam metafizik[37]. Mendorongkan akal untuk lebih daripada ruang yang telah ditetapkan seperti cuba menentukan masalah akidah, dan perbuatan ghaib adalah perbuatan tamak dan menggunakan sesuatu bukan pada tempatnya.(Ibn Khaldun:hlm.460)


5.2 Sifat Qadim
Heraklitus mengeluarkan pendapat beliau mengenai alam ini yang bersifat qadim[38] iaitu setiap kejadian yang berlaku adalah sudah sedia ada sejak azali lagi.(Harun Hadi Wijono:ibid:hlm.21) Beliau berfikiran bahawa alam ini tiada pencipta dan semuanya adalah suatu kebetulan sahaja.Pemikiran beliau atas dasar semua yang wujud di atas muka bumi ini berubah dan tiada yang kekal. Oleh itu alam yang juga bersifat qadim ini berlaku atas dasar permulaanya ia melalui proses perubahan tanpa henti sehingga ia menjadi alam seperti yang dapat dilihat pada hari ini.Menjadikan sungai sebagai tamsilan dimana sungai sentiasa bergerak dan berterusan mengalir dan berubah-ubah pola pergerakannya sehinggakan disebabkan sungai yang sentiasa mengalir mampu menukar bentuk batu bata yang berada di situ. Begitu juga alam ini berlaku bukan kerana ada pencipta tetapi kerana proses evolusi sejak azali lagi.(ibid:hlm.21) Namun ia ditentang oleh al-Ghazali. Al- Ghazali telah mengkufurkan ahli falsafah sendiri yang menundukkan persoalan luar tabici yang di luar kemampuan akal manusia untuk memikirkanya kemudian berusaha mencipta suatu pemikiran bebas berpandukan logik akal sahaja tanpa wahyu Illahi.(Abd al-Halim Mahmud:hlm.86) Menurut al-Ghazali tiada manusia yang tidak mempunyai rasa bertuhan atau rasa beragama kerana fitrahnya manusia adalah beragama. Jika dilihat pada orang yang terkemuka seperti ahli falsafah Greek sendiri menganut dua asas kepercayaan keagamaan, iaitu kepercayaan tentang kewujudan (exsitensi) Tuhan atau suatu benda yang berkuasa dan realiti Hari kiamat.[39]
5.3 Kuasa Mutlak Manusia
Protagoras melahirkan suatu pandangan mengenai hak manusia dalam menentukan masa depan dan kehidupanya dimana manusia adalah penentu mutlak[40] dalam kehidupanya dan tiada unsur luar boleh mempengaruhi tindakan seseorang manusia.(Harun Hadi Wijono:hlm.33) Kebaikan dan kejahatan sesuatu perkara dinilai dan ditentukan oleh manusia itu sendiri berdasarkan pemahaman dan pendirian mana yang mereka ambil. Jika perlakuan seks bebas itu bagi mereka suatu kebaikan kerana ianya bagi memenuhi fitrah tabici manusia maka ia dianggap perbuatan yang baik dan bukan suatu kesalahan jika mereka mengamalkanya. Ianya adalah hak mutlak seseorang manusia dalam menentukan langkah seterusnya dalam kehidupan. Hal ini ditolak oleh para ahli al-Salafiyyah yang bepegang teguh bahawa di dalam Islam setiap mukallaf dipertanggunjawabkan keatasnya perbuatan yang telah diturunkan oleh Allah sebagai syariaat Islam. Syariaat Islam[41] mengandungi pelbagai perbuatan mukallaf merangkumi aspek akidah, akhlak, sosial, ibadah, munakahat, jenayah dan pelbagai lagi. Keseluruhan syariaat ini adalah suatu panduan kepada manusia dalam menentukan kebenaran dan kebatilan[42] secara hakiki.(Abdul Karim Zaidan:1969:hlm:34-36)
5.4 Konsep ilmu
Aliran dalam Sufastaiyyah menggunakan ilmu sebagai suatu aset berharga bagi seseorang individu dan menggunakannya untuk kepentingan peribadi dan bersifat meraih keuntungan. (Harun Hadi Wijono:34) Mereka sudah mula mengenakan upah apabila mahu mengajarkan sesuatu ilmu pengetahuan dan mengatakan ilmu hanyalah suatu alat kepada kemewahan hidup. Walaupun mereka terdiri dari kalangan cerdik pandai namun tidak mampu mencapai hakikat kebenaran mengenai pengertian dan tujuan menuntut ilmu. Protagoras antara yang mengatakan tiada hakikat kebenaran daam ilmu.  Islam menyangkal pandangan ini apabila al-Ghazali mengeluarkan pendapat mengenai epistemologi[43] ilmu.Ilmu pada mulanya datang daripada wahyu Illahi[44] dan kemudian berkembang dalam pelbagai cabang ilmu yang dipisahkan sendiri oleh manusia bagi memudahkan mereka melakukan sebarang kajian. Tujuan menuntut ilmu adalah bagi mengenal dan mengetahui tentang pencipta alam ini serta berupaya untuk mencapai tujuan menuntut ilmu yang sebenar.(Mohamed Yusoff Hussain:75) Tujuan menuntut ilmu dalam Islam bagi mengetahui dan memahami sesuatu perkara dengan kefahaman yang muktamad dan dapat membezakan yang hak dengan yang batil.

5.5 Kesimpulan
Sebagai umat Islam, kita didedahkan dengan kwujudan Tuhan sejak kita kecil bahkan kita didengarkan dengan kalimah suci wujudnya Tuhan selepas kita dilahirkan ke bumi ini. Jelas kita sebenarnya mampu untuk mengetahui hakikat ketuhanan yang sebenar namun sumbernya bukan daripada akal semata-mata tetapi daripada Wahyu Illahi iaitu al-Quran dan as-Sunnah kerana sifat akal yang terbatas menaakul alam ghaib.  Selain daripada itu, fitrah beragama dan bertuhan itu sudah ada dalam diri setiap manusia. Sesuatu yang berubah itu pasti ada yang megubahnya. Pengubahnya itu adalah pencipta kepada alam ini kerana hanya penciptanya yang mampu untuk mengubah perkara yang Dia sendiri ciptakan. Alam ini baharu kerana sebelum ini ia tiada kewujudanya dan Allah adalah tuhan yang menciptakan alam ini.
            Benar dan tidak disangkalkan bahawa manusi itu di berikan akal untuk berfikir namun sesuatu kebaikan dan kebenaran itu bukan dinilai mengikut akal manusia semata-mata kerana pemikiran akal boleh membawa kepada penyelewengan dan tersilap dalam membuat keputusan. Kesalahan berfikir mungkin disebabkan dorongan nafsu dan unsur luar yang mempengaruhi. Allah telah memberi panduan kepada manusia dengan penurunan syariaat Islam melalui sumber wahyu Ilahi. Konsep ilmu dalam pemikiran aliran Sufastaiyyah ini menekankan kebijaksanaan dalam beretorik dan pandai berdebat serta pandai bermain kata bagi mematahkan hujah lawan. Siapa yang lebih lantang dalam mengeluarkan sesuatu perkara maka  pemikiranya akan dipandang dan diangkat sebagai asas ilmu tanpa mengetahui kesahihan dan kebenaran yang mutlak manakala Islam menjunjung ilmu daripada Wahyu Illahi yang digunakan untuk mengenal Allah dan tujuan manusia hidup diatas muka bumi ini.
6. IMPLIKASI DAN PENGARUH ALIRAN SUFASTAIYYAH DALAM MASYARAKAT KINI
6.1 Kesan Terhadap Agama
Aliran Sufastaiyyah yang menolak kewujudan tuhan dalam kehidupan bakal mendorong masyarakat untuk meninggalkan amalan-amalan agama dan beranggapan amalan agama hanya suatu upacara ritual sahaja yang menjadi adat kebiasaan sesebuah masyarakat. Apabila hilang kepercayaan terhadap tuhan iaitu Allah sebagai Pencipta maka masyarakat akan menjalani kehidupan tanpa arah tuju yang betul tanpa wujud rasa gerun dan takut terhadap perkara yang dilarang Allah. Hal ini akan membawa kerosakan kepada masyarakat itu sendiri kerana pegangan akidah kepada Allah sahaja yang mampu mencetuskan rasa selamat, aman, dan bahagia kerana kemaslahatan yang wujud dalam masyarakat terbabit.
6.2 Kesan Terhadap Ilmu   
Aliran Sufastaiyyah yang menjadikan ilmu sebagai alat dalam mengaut keuntungan bakal meruntuhkan matlamat sistem pendidikan Negara yang mahu melahirkan modal insan yang cemerlang dari sudut akademik dan memiliki sahsiah diri yang tinggi. Para pelajar berlumba-lumba menuntut ilmu pada tahap yang tertinggi bagi membolehkan mereka mendapat gaji dan jawatan yang tinggi sahaja. Ilmu yang diperoleh bakal menjadi barang dagangan dan hanya mampu diperoleh golongan yang berkemampuan kerana faktor bayaran tinggi yang dikenakan golongan intelektual ini. Maka akal lahir suatu generasi yang berintelektual tetapi hilang integriti dalam diri. Kesannya, akan wujud masyarakat yang berstatus rendah dan tinggi serta menjarakkan hubungan antara satu sama lain.
6.3 Kesan Terhadap Moral
Perbuatan baik dan jahat bersandarkan kepada hak manusia itu sendiri bakal memberi kesan negatif dalam masyarakat. Hal ini jelas apabila masyarakat akan mengalami keruntuhan akhlak dan masalah sosial yang semakin meningkat dalam kalangan anggota masyarakat. Etika, moral dan jati diri seseorang akan goyah jika pemikiran Sufastaiyyah ini menjadi sandaran. Berbeza dengan syariaat Allah yang diturunkan bagi membentuk keperibadian mulia cerminan al-Quran kepada manusia itu sendiri serta menekankan kemaslahatan manusia.
6.4 Kesan Terhadap Masyarakat
Masyarakat akan mula memisahkan agama dalam kehidupan seperti Sekularisme dan berfikiran logik terhadap persoalan agama atas alasan mencari bukti agar bertambah . keyakinan namun sebaliknya yang akan berlaku. Ia akan membawa kepada kesesatan. Masyarakat yang cenderung kepada aliran Sufastaiyyah akan cuba mempamerkan kehidupan mereka sempurna, moden dan sofistikated. Hal ini akan menyebabkan berlakunya huru-hara dalam masyarakat dan manusia hidup dalam kegelisahan.
6.6 Kesimpulan
Implikasi yang negatif  bakal terjadi jika aliran pemikiran Sufastaiyyah meresap masuk ke dalam minda mereka. Pengaruh luar di Barat menjadikan gaya hidup Sofistikated antara cara hidup yang terbaik bagi mempengaruhi pemikiran masyarakat Islam menyebabkan kehidupan manusia semakin leka dan lalai.   Ianya jelas bertentangan dengan ajaran Islam yang sebenar dimana ajaran Islam mefokuskan kehidupan beragama sebagai tunggak utama dalam menjalani kehidupan. 

















KESIMPULAN
Aliran Sufastiyyah yang mennjadikan subjektivisme dan relatifsme sebagai ideologi utama telah menyebabkan manusia dijadikan sebagai subjek utama dalam mengelola kehidupan ini. Manusia adalah penentu mutlak dalam menjalani sesuatu perkara dan mengenepikan tuhan dalam kehidupan mereka. Pemikiran Sufastaiyyah telah membawa kepada krisis kemanusiaan yang parah. Di saat berlakunya perkembangan sains dan teknologi yang pesat membangun, nilai kemanusiaan semakin merosot. Nilai moral dan agama dianggap perkara abstrak yang dinilai hanya menurut pandangan setiap individu. Perkara yang mampu ditafsir akal logik sahaja yang diterima pakai manakala perkara yang berbentuk maknawi hanya dianggap adat dan upacara ritual semata tanpa ada nilai dalam kehidupan mereka. Kecenderungan pemikiran Sufastaiyyah dalam masyarakat sudah jelas diperlihatkan apabila berlakunya peningkatan golongan intelektual dan lahirnya banyak para graduan universiti namun semakin bertambah jumlah masalah sosial yang berlaku dalam kalangan masyarakat. Ini jelas apabila manusia lupa bahawa posisi dan peranan manusia sebagai hamba dan khalifah yang telah dipertanggunjawabkan memikul amanah mengelolakan alam ini dan Allah sebagai penguasa  unggul yang memiliki kedudukan tertinggi dalam alam ini.










RUJUKKAN.
1.      Dewan Bahasa dan Pustaka,
2.      Kamus Bahasa Inggeris Oxford Fajar, Edisi ke-5, Oxford Fajar Sdn. Bhd 2011
3.      Wan Mohd Nor Wan Daud, 13 September 2013
4.      Harun Hadiwijono, Yayasan Kanisius; JI. P. Senopati 24-Yogyakarta, 1980
5.      Blackwell, Christopher. Demos: Classical Athenian Democracy. 28 February 2003
6.      Mohd Fauzi Hamat, Ketokohan al-Ghazali dalam Bidang Logik, Universiti Malaya, 2005
7.      Mohammed Yusoff Hussain, Abdul Shukor Hj. Hussin, Idris Zakaria dan Anisah Haji Zainal Abidin, Isu-isu dalam Usuluddin dan Falsafah, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1993
8.      F.E. Petters, Aristotle and The Arabs: The Aristotelian Tradition in Islam, New York University Press, 1968
9.      Hartono Ahmad Jaiz, Aliran dan Paham Sesat di Indonesia, Pustaka al-Khauthar, 2002
10.  Syadali, Ahmad dan Mudzakir, Filsafat Umum, Bandung; Pustaka Setia,1999.
11.  David Bradshaw, 1998
12.  Sprague, Rosamond Kent, The Older Sophists, Hackett Publishing Company
13.  Jarratt, Susan C. Rereading the Sophists: Classical Rhetoric Refigured. Carbon dale and Edwards ville: Southern Illinois University Press, 1991
14.  en.wikipedia.org/wiki/sophist
15.  en.wikipedia.org/wiki/Athens
16.  en.wikipedia.org/wiki/Aristotle
17.  en.wikipedis.org/wiki/hippias
18.  plato.stanford.edu/enties/sophist
19.  http://prpm.dbp.gov.my/


           







[1] Bandar terbesar di Greek
[2]  Pericles dilahirkan c. 495 SM, di Deme, kawasan  Cholargos di utara Athens.
[3] Socrates dilahirkan pada tahun 469-399 SM. Beliau dijatuhi hukuman mati dengan harus meminum racun pada tahun 399 SM
[4] Plato adalah ahli falsafah Yunani pertama yang diketahui. Beliau lahir pada 427-347 SM
[5] Aristotle ialah seorang ahli falsafah Yunani dilahirkan di Stagirus dalam 384 SM dan menyertai Akademi Plato di Athens pada usia 18 tahun
[6] [6] Pratogoras dilahirkan pada 480-411 SM. Beliau banyak member pelajaran di Athens. Falsafahnya lebih menjurus kepada setiap yang berlaku adalah kehendak manusia. Manusia yang mengatur segalanya.
[7] Gorgias dilahirkan pada 480-380 SM. Beliau terkenal dalam bidang retorik.
[8] Prodicus seorang ahli falsafah Yunani, dan sebahagian daripada generasi pertama Sofis. Dia datang ke Athens sebagai duta dari CEO, dan dikenali sebagai penceramah dan guru.
[9] Hippias adalah salah seorang daripada anak-anak Peisistratus

[10] 1.sifat perikemanusiaan; 2. Faham(pendirian
[11] Relativisme menurut DBP ialah faham bahawa kebenaran nilai moral dsb tidak semestinya mutlak tetapi mungkin berbeza antara individu atau kebudayaan.
[12] merupakan seni atau teknik memujuk melalui bahasa lisan, visual atau tulisan.
[13] [13] Menurut kamus, demokrasi adalah sebuah Negara yang menjalankan proses pemilihan pemimpin melalui pilihan raya dimana rakyat diberikan kebebasan untuk memilih kepimpinan.

[14]Psikologi adalah ilmu yang mengkaji tentang fikiran dan peranannya. Ilmu jiwa
[15] Sikap saling bertolak ansur dan mahu mendengar pendapat individu atau kumpulan lain.
[16] Demokratik menurut kamus dewan edisi ke-4 ialah 1.dicirikan dengan terbit daripada, berkaitan dengan prinsip-prinsip demokrasi; 2. Menjunjung atau menyokong demokrasi atau kepentingan rakyat biasa; mendemokratikkan menjadikan demokratik.
[17] Politik adalah cara pemerintahan sesebuah Negara dalam mentakbir rakyat.
[18] Empayar Rom ialah merupakan fasa tamadun Rom kuno yang disifatkan oleh sebuah kerajaan yang  autokratik
[19] Asia merupakan benua terbesar dan berpopulasi terpadat di dunia dengan wilayah yang mencakup 8,6% permukaan Bumi yang meliputi 50 negara yang tersebar dari daratan luas Asia Kecil, Timur Tengah, hingga Samudera Pasifik.
[20] radikal 1. secara menyeluruh (tidak sedikit-sedikit atau terbatas), secara yg menjejaskan (mengubah dsb) aspek atau sifat asas sesuatu; 2. memperjuangkan (menyo­kong atau cenderung kpd) perubahan-per­ubah­an dasar pd bidang atau keadaan politik (ketatanegaraan, ekonomi, sosial, dll).
[21] Sekular adalah pandangan yang mementingkan keduniaan. Mereka yang berpegang pada sekular lazimnya memisahkan hal du dia dengan hal akhirat.
[22] Xenophanes dilahirkan pada 570-480 SM di Kolofon, Asia Kecil.
[23] Heraclitus merupakan seorang ahli falsafah dari Efesus, lahir sekitar
[24] Miletos adalah kota Yunani kuno di pesisir barat Anatolia (di tempat yang kini menjadi Provinsi Aydin, Turki), di dekat Sungai Meandros di Karia kuno.
[25] Pythagoras dianggarkan lahir pada 580-500 SM. Dilahirkan di Samos (daerah Iono) tetapi kemudian berhijrah ke Kroton (Itali Selatan).
[26] Truktur muka bumi atau keadaan sesuatu tempat.
[27] Objektif ialah 1. sesuatu yg khusus yg ingin dicapai, matlamat, tujuan; 2. berasaskan ke­nyataan atau fakta sebenar; 3. tidak di­kuasai atau dipengaruhi oleh perasaan atau pra­sangka sendiri
[28] Kristian merupakan agama yang penganut-penganutnya mempercayai bahawa Nabi Isa adalah anak Tuhan; Nasrani.
[29] mazhab agama Kristian yg di bawah pimpinan Paus di Rom.
[30] agama yg diasaskan oleh Sidharta Gautama.
[31] Maujud berasal daripada perkataan wujud yang bermaksud ada. Maujud merupakan isim fail yang menunjuk kepada pencipta.
[32] Istilah fuqaha’  ialah golongan orang yang faqih dalam bidang ilmu fiqh.
[33] Al- Salafiyyah ialah golongan yang berpegang teguh dengan Al-Quran dan As-Sunnah
[34] Golongan Mutakallimun ialah golongan ahli tauhid
[35] Istilah ini didefinisikan sebagai semua hasil pemikiran umat Islam mencakupi pengetahuan berhubung    dengan Allah, alam dan manusia, iaitu dalam bentuk ijtihad akal manusia dalam mentafsirkan pengetahuan umum menurut prinsip akidah, syariaah, dan akhlak Islam.

[36] Kekufuran yang dimaksudkan dalam konteks tersebut mengenai alam yang qadim, ilmu Allah tidak meliputi perkara juz’I dan dakwaan mereka yang mengatakan manusia jika dibangkitkan hanya dengan roh tidak bersekali dengan jasad. 
[37] Alam metafizik suatu alam yang tidak mampu dilihat dengan pancaindera manusia seperti getaran magnetik, aura, dll
[38] Qadim itu sifat sedia ada, kebiasaanya ia merujuk kepada sifat Allah.

[39] Hari kiamat adalah hari kemusnahan alam dan bakal dilakukan kebangkitan semua manusia menerima pembalasan masing-masing 
[40] Mutlak ialah istilah bagi menunjukkan sesuatu yang telah ditetapkan dan sukar untuk diubah.
[41] Syariaat Islam ialah hokum hakam yang diturunkan oleh Allah kepada hambanya untuk tujuan pengabdian diri dan ibadah kepada Allah.
[42]Kebatilan pula adalah perkara yang dusta berlaka atau suatu penipuan.                       
[43] Epistemologi adalah teori pengetahuan yang berkaitan dengan hakikat ilmu, asal ilmu,karakter ilmu serta jens ilmu pengetahuan.
[44] Wahyu Illahi adalah sesuatu yang datangnya daripada Allah diturunkan untuk para nabi dan rasul

No comments:

Post a Comment